Αθλητικές κακώσεις

Καθώς το γυμναστήριο και τα σπόρ γίνονται όλο και πιο δημοφιλή, οι διάφορες αθλητικές κακώσεις γίνονται όλο και πιο συχνές. Ευτυχώς όμως, πολύ σπάνια αυτές είναι σοβαρές και αν αντιμετωπιστούν έγκαιρα και με τον σωστό τρόπο θεραπεύονται πλήρως. Οι αθλητικές κακώσεις μπορούν να χωριστούν σε δύο κατηγορίες.
Α) αυτές που συμβαίνουν αιφνίδια, που ονομάζονται ‘οξείες’
Β) αυτές που συμβαίνουν μετά από επαναλαμβανόμενη φόρτιση και καταπόνηση του σώματος και είναι γνωστές ως ‘χρόνιες’ κακώσεις
Για παράδειγμα, ένα διάστρεμα σε μια άρθρωση του ποδιού ή κάποια ρήξη ενός μυός συμβαίνει ξαφνικά, μέσα σε μια στιγμή. Από την άλλη μεριά μια χρόνια τενοντίτιδα, δηλαδή φλεγμονή σε κάποιο τένοντα του κάτω άκρου ενός δρομέα ή του αγκώνα ενός τενίστα οφείλεται σε υπερβολική καταπόνηση.

Πρόληψη

Πριν αρχίσουμε την άσκηση μας χρειάζεται σωστή και συστηματική προετοιμασία του σώματος, η γνωστή μας ‘προθέρμανση’. Αυτό είναι απαραίτητο όχι μόνο για να βελτιώσουμε την απόδοσή μας αλλά και για να αποφύγουμε κάποιον πιθανό τραυματισμό. Υπάρχουν επιστημονικές αποδείξεις ότι οι μυς, οι τένοντες και οι σύνδεσμοι των αρθρώσεων έχουν λιγότερες πιθανότητες τραυματισμού όταν είναι ‘ζεσταμένοι’ καθώς βελτιώνεται τόσο η αιματική τους κυκλοφορία όσο και οι μηχανικές τους ιδιότητες. Επιπλέον, είναι εξίσου σημαντικό να χρησιμοποιούμε την σωστή τεχνική για κάθε άσκηση, να έχουμε τον σωστό εξοπλισμό καθώς και το επίπεδο της προσπάθειας μας να είναι ανάλογο με την γενική φυσική μας κατάσταση και την ηλικία μας. Ιδιαίτερα αν χρησιμοποιούμε βάρη για να αυξήσουμε την μυική δύναμη είναι προτιμώτερο αυτό να γίνεται σε οργανωμένο γυμναστήριο με την παρακολούθηση κάποιου ειδικού γυμναστή καθώς πολλές φορές από λανθασμένο τρόπο χρήσης των βαρών μπορεί να προκληθεί σοβαρός τραυματισμός στην σπονδυλική στήλη, στα γόνατα ή και σε άλλες αρθρώσεις.

Οξείς (ξαφνικοί) τραυματισμοί

Αρκετοί ξαφνικοί τραυματισμοί στις αρθρώσεις, τους μύες, τους τένοντες ή στους συνδέσμους συνοδεύονται από τοπική εσωτερική αιμορραγία, οίδημα και πόνο. Σε αυτές τις περιπτώσεις είναι σημαντικό να επιταχυνθεί η υποχωρήση αυτών των αρχικών συμπτωμάτων ώστε να αρχίσει η διαδικασία της θεραπείας και αποκατάστασης όσο το δυνατόν συντομότερα. Εκτός και αν ο τραυματισμός είναι εξαιρετικά μικρός, θα πρέπει να σταματήσουμε την άσκηση αμέσως και να τοποθετήσουμε πάγο και πίεση στην τραυματισμένη περιοχή. Επίσης είναι καλό να κρατήσουμε ανασηκωμένο ψηλά το τραυματισμένο μέλος (χέρι ή πόδι). Το πρώτο 48ωρο εφαρμόζουμε πάγο για μικρά χρονικά διαστήματα, περίπου για 10 λεπτά την φορά, ποτέ όμως κατ’ ευθείαν επάνω στο δέρμα γιατί υπάρχει ο κίνδυνος του ‘εγκαύματος από πάγο’. Εφαρμογή πάγου σε διαστήματα μεγαλύτερα των 10-15 λεπτών την φορά καθώς και τοπική εφαρμογή ζέστης ή μασάζ κατά τις πρώτες 24 έως 48 ώρες μπορεί να επιδεινώσει το οίδημα και τον πόνο.
Είναι σημαντικό σε όλες τις περιπτώσεις που μπορεί να υπάρχει πιό σοβαρός τραυματισμός να ζητάμε την βοήθεια του εξειδικευμένου στις αθλητικές κακώσεις γιατρού γιατί υπάρχουν αθλητικές κακώσεις που απαιτούν πιό εξειδικευμένη αντιμετώπιση από την αρχή. Χαρακτηριστικό παράδειγμα τέτοιας κάκωσης είναι η ρήξη του μηνίσκου στο γόνατο.

Αποκατάσταση

Στις περισσότερες περιπτώσεις αθλητικών κακώσεων το σώμα μας μπορεί να δείξει την καταπληκτική του ικανότητα να αυτο-ιάται με την προυπόθεση φυσικά ότι θα του επιτραπεί. Αυτό σημαίνει ότι δεν θα πρέπει να επιστρέψουμε στις αθλητικές δραστηριότητες με τις αυξημένες απαιτήσεις μέχρι ο τραυματισμός να αποκατασταθεί πλήρως. Μετά την αρχική ανάπαυση θα πρέπει να ξεκινήσει ήπια άσκηση και σταδιακή αύξηση της κινητικότητας του τραυματισμένου μέλους το συντομότερο που αυτό είναι δυνατό, συνήθως μετά τις 2 πρώτες μέρες όταν πια το οίδημα έχει υποχωρήσει.
Το καλύτερο είναι, ιδιαίτερα σε πιό σοβαρές κακώσεις, οποιαδήποτε άσκηση μετά από τραυματισμό να γίνεται υπό την εποπτεία φυσιοθεραπευτή ο οποίος θα βοηθήσει ώστε το τραυματισμένο μέλος να επανακτήσει πλήρες εύρος κινήσεων και φυσιολογική λειτουργικότητα. Το πρόγραμμα αποκατάστασης θα εφαρμοστεί με σταδιακή αύξηση αλλά σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να προκαλεί πόνο. Μετά τις πρώτες 48 ώρες συχνά ο φυσιοθεραπευτής μπορεί να εφαρμόσει τοπική θερμότητα με διάφορους τρόπους ή άλλες μεθόδους όπως το Laser. Αυτό γίνεται για να μειωθεί ο μυικός σπασμός, ο πόνος, το οίδημα και να επιταχυνθεί η αποκατάσταση. Κάποιες φορές είναι απαραίτητο να φορέσουμε ειδικό για την κάκωση υποστηρικτικό (νάρθηκα) για να εμποδίσουμε τον τραυματισμό να ξανασυμβεί. Πρέπει όμως αυτό πάντα να εφαρμόζεται από εξειδικευμένο άτομο.

Ο ρόλος του εξειδικευμένου γιατρού

Ο γιατρός με εξειδίκευση στις αθλητικές κακώσεις πρέπει να έχει εμπειρία σε όλο το εύρος των κακώσεων που μπορεί να συμβούν κατά τις διάφορες αθλητικές δραστηριότητες (δείτε τον Πίνακα με τις πιθανότερες κακώσεις που μπορούν να συμβούν ανάλογα με το άθλημα) καθώς και εμπειρία στην εξειδικευμένη αντιμετώπιση τους, χειρουργική ή μη. Ο ρόλος του είναι να διαγνώσει την φύση του τραυματισμού και να βεβαιωθεί ότι είτε αυτός δεν είναι σοβαρός, οπότε και μπορεί να αρχίσει αμέσως το πρόγραμμα αποκατάστασης, ή ότι ο τραυματισμός απαιτεί ειδική αντιμετώπιση, όπως χειρουργική αποκατάσταση η οποία συχνότερα γίνεται με αρθροσκόπηση.



Άθλημα Πιθανότερες κακώσεις
Κολύμβηση τενοντίτιδες, μυικές θλάσεις
Ενόργανη γυμναστική διαστρέματα, τενοντίτιδες, μυικές θλάσεις, κακώσεις συνδέσμων, κατάγματα, κακώσεις σπονδυλικής στήλης
Βόλλευ διαστρέματα, τενοντίτιδες, μυικές θλάσεις, κακώσεις συνδέσμων, ρήξη μηνίσκου
Ιππασία κακώσεις σπονδυλικής στήλης
Πάλη διαστρέματα, τενοντίτιδες, μυικές θλάσεις, εξαρθρήματα
Τοξοβολία τενοντίτιδες, μυικές θλάσεις
Τρέξιμο τενοντίτιδες, μυικές θλάσεις, κακώσεις συνδέσμων, κατάγματα ‘κοπώσεως’
Άλματα διαστρέματα, μυικές θλάσεις, κακώσεις συνδέσμων, ρήξη μηνίσκου, εξαρθρήματα, κατάγματα
Ρίψεις τενοντίτιδες, μυικές θλάσεις, κακώσεις συνδέσμων
Μπάσκετ διαστρέματα, τενοντίτιδες, μυικές θλάσεις, κακώσεις συνδέσμων, ρήξη μηνίσκου, εξαρθρήματα, κατάγματα, κακώσεις σπονδυλικής στήλης
Πυγμαχία αιματώματα, τενοντίτιδες, μυικές θλάσεις, κακώσεις συνδέσμων, κατάγματα, κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις
Ποδόσφαιρο διαστρέματα, μυικές θλάσεις, κακώσεις συνδέσμων (π.χ. πρόσθιος χιαστός του γόνατος), ρήξη μηνίσκου, εξαρθρήματα, κατάγματα, κακώσεις σπονδυλικής στήλης
Τζούντο διαστρέματα, τενοντίτιδες, μυικές θλάσεις, εξαρθρήματα
Τέννις διαστρέματα, τενοντίτιδες (π.χ. επικονδυλίτιδα του αγκώνα), μυικές θλάσεις, κακώσεις συνδέσμων
Άρση βαρών τενοντίτιδες, διαστρέματα, μυικές θλάσεις, κακώσεις συνδέσμων, εξαρθρήματα, κατάγματα, κακώσεις σπονδυλικής στήλης
Πολεμικές τέχνες αιματώματα,τενοντίτιδες, διαστρέματα, μυικές θλάσεις, κακώσεις συνδέσμων, εξαρθρήματα, κατάγματα, κακώσεις σπονδυλικής στήλης, κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις

ΑΡΧΙΚΗ
Ι. ΚΑΡΝΕΖΗΣ
ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΕΙΣ
ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ
LINKS
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Legal Disclaimer
© 2004 - 203
Τελευταία ενημέρωση 01/06/2013